قرآن مجيد در يك جا مخالفان را دعوت به آوردن مثل قرآن كرده است: "قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهيرا (اسراء/ 88)" و در جاى ديگر به آوردن ده سوره همانند قرآن مانند: "قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِين‏(هود/ 13)" و در مورد ديگر به آوردن يك سوره مثل سوره‏هاى قرآن: "وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (بقره/ 23)".


به همين دليل در ميان گروهى از مفسران بحث شده كه اين تفاوت در تحدى و دعوت به مبارزه براى چيست؟ چرا يك جا همه قرآن و جاى ديگر 10 سوره و جاى ديگر يك سوره؟


در پاسخ اين سؤال طرق مختلفى پيموده‏اند:


الف- بعضى معتقدند اين تفاوت از قبيل تنزل از مرحله بالاتر به مرحله پائينتر است درست مثل اينكه كسى به ديگرى ميگويد: اگر تو هم مثل من در فن نويسندگى و شعر مهارت دارى كتاب و ديوانى همچون كتاب و ديوان من بنويس بعد تنزل مى‏كند و مى‏گويد يك فصل مانند آن را و يا حتى يك صفحه مثل آن ارائه بده! ولى اين پاسخ در صورتى صحيح است كه سوره‏هاى" اسراء" و" هود" و" يونس" و بقره به همين ترتيب نازل شده باشد، البته آن با ترتيبى كه در كتاب" تاريخ القرآن" از" فهرست ابن نديم" نقل شده سازگار است: چرا كه او مى‏گويد: سوره اسراء سوره 48 و هود 49 و يونس 51 و بقره نودمين سوره است كه بر پيامبر نازل شده.


اما متاسفانه اين سخن با ترتيب معروفى كه براى سوره‏هاى فوق در تفاسير اسلامى آمده است سازگار نمى‏باشد.


ب- بعضى گفته‏اند گرچه ترتيب نزول سوره‏هاى فوق منطبق بر تنزل از مرحله بالا به مرحله پائين نيست، ولى مى‏دانيم كه همه آيات يك سوره با هم نازل نمى‏شده چه بسا آياتى كه مدتى بعد نازل مى‏شد به دستور پيامبر ص به خاطر تناسبهايى كه داشت در سوره قبل قرار داده مى‏شد. در محل كلام ما نيز ممكن است چنين باشد، و از اين رو تاريخ سوره‏هاى فوق منافاتى با تنزل از مرحله بالاتر به پائين‏تر ندارد.


ج- احتمال ديگرى كه براى حل اين مشكل وجود دارد اين است كه اصولاواژه" قرآن" واژه‏اى است كه به" تمام" و" بعض" قرآن هر دو اطلاق مى‏شود، مثلا در آيه اول سوره جن مى‏خوانيم" إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً":" ما قرآن عجيبى شنيديم" پيدا است كه آنها قسمتى از قرآن را شنيده بودند." قرآن" از ماده قرائت است، و مى‏دانيم قرائت و تلاوت، هم بر كل قرآن صادق است و هم بر جزء آن، بنا بر اين تحدى بمثل قرآن مفهومش تمام قرآن نيست و با ده سوره و حتى يك سوره نيز سازگار مى‏باشد.از سوى ديگر" سوره" نيز در اصل به معنى مجموعه و محدوده است، و بر مجموعه‏اى از آيات نيز تطبيق مى‏كند هر چند يك سوره كامل به اصطلاح معمولى نبوده باشد.و به تعبير ديگر سوره در دو معنى استعمال مى‏شود يكى به معنى مجموع آياتى كه هدف معينى را تعقيب مى‏كند و ديگر يك سوره كامل كه با بسم اللَّه شروع و پيش از بسم اللَّه سوره بعد پايان مى‏پذيرد.


شاهد اين سخن آيه 86 سوره توبه است آنجا كه مى‏فرمايد:" وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ ." (هنگامى كه سوره‏اى نازل مى‏شود كه ايمان به خدا بياوريد و با پيامبرش جهاد كنيد .) روشن است كه منظور از سوره در اينجا همان آياتى است كه هدف فوق (يعنى ايمان به خدا و جهاد) را تعقيب مى‏كند هر چند قسمتى از يك سوره كامل باشد. "راغب" نيز در كتاب" مفردات" در تفسير آيه اول سوره نور" سُورَةٌ أَنْزَلْناها ." مى‏گويد:" اى جملة من الاحكام و الحكم ." همانگونه كه ملاحظه مى‏كنيم سوره را به معنى مجموعه‏اى از احكام تفسير كرده است.بنا بر اين فرق چندانى ميان" قرآن" و" سوره" و" ده سوره" از نظر مفهوم لغت باقى نمى‏ماند يعنى همه اينها به مجموعه‏اى از آيات قرآن اطلاق مى‏گردد نتيجه اينكه تحدى قرآن به يك كلمه و يك جمله نيست كه كسى ادعا كند من‏مى‏توانم مثل آيه" وَ الضُّحى‏" و آيه" مُدْهامَّتانِ" و يا جمله‏هاى ساده‏اى از قرآن را بياورم، بلكه تحدى در همه جا به مجموعه‏اى از آيات است كه هدف مهمى را تعقيب مى‏كند.







.ر.ک: تفسير نمونه، ج‏9، ص 42- 45.




 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : سوره ,قرآن ,ديگر ,نازل ,مى‏كند ,سوره‏هاى ,تعقيب مى‏كند ,سوره كامل ,إِنْ كُنْتُمْ ,دُونِ اللَّهِ ,اللَّهِ إِنْ ,مِنْ دُونِ اللَّهِ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بهترین دکور | بست دکوراسیون همین را بگویم که من سیم باندم دانلود سوالات استخدامی پرشین گیمر ( Persian Gamer ) حجاب اسلامی وبلاگ شخصی سید عبد الحمید اصفهانی گوشی A10 شیکترین وارزانترین لباسهای مجلسی در اصفهان